Tänk att det redan är fjärde advent, vad snabbt tiden går. Jag myser med familjen nere i Malmö och vi tänkte göra lite julgodis idag. Ischoklad har varit min favorit på julbordet sedan jag var liten och det är verkligen busenkelt att göra sin egen. Dessutom kan man smaksätta chokladen på flera olika sätt, jag använde mig av mandelsmör men även pepparmintsolja, chili, apelsin eller lakritspulver är andra goda favoriter.
Raw ischoklad med mandelsmör
3 dl smält kokosolja
1 msk rå kakao
1 msk mandelsmör
en nypa vaniljpulver
1 tsk valfri sötning
Gör så här: Rör ihop kokosolja med kakao, mandelsmör och vaniljpulver. Smaka av och tillsätt eventuellt lite sötning i form av honung, stevia eller agavesirap. Häll upp i små aluminiumformar eller en silikonform som jag använt mig av. Ställ in i frysen och låt stelna någon timme. Servera direkt från frysen när de är kalla.
â Fritt frÃ¥n gluten, mejerier, raffinerat socker, ägg.


Först blir det bara ett nötmjöl.
Som sedan blir till en nötmassa…
Till slut sipprar oljan ut från nötterna och blir till ett krämigt nötsmör. Här bytte jag till en lite mindre mixer för att få en tätare nötmassa, hade nog egentligen lite för lite nötter för min stora matberedare.