Behöver du en smarrig dessert att bjuda på till nyårsfesten så kanske detta kan vara en idé? Raw cheesecake med smak av clementin och en härligt kryddig botten med smak av pepparkaka.
Raw cheeseake med pepparkaka och clementin
6 portioner
Nötbotten:
2 dl hasselnötter
8 mjuka färska urkärnade dadlar
1-2 tsk pepparkakskrydda
en nypa salt
Gör så här: Mixa nötterna till ett mjöl och mixa ner dadlar, krydda och salt. Bre ut i små formar, gärna i silikon för de är stabila och enkla att ta av utan att kakan förstörs. Ställ formarna i kylskåpet medan du gör fyllningen.
Fyllning:
3 dl cashewnötter
1/2-1 dl vatten
1 msk kokosolja
1 tsk kanel
1 tsk nejlika
2 skalade clementiner
en nypa vaniljpulver
Gör så här: Mixa cashewnötterna med vatten och kokolja till en slät kräm. Tillsätt eventuellt mer vatten om det behövs men tänk på att tillsätta lite åt gången så fyllningen inte blir för rinnig. Den ska vara som en tjock krämig massa. Blanda ner kryddorna och smaka av. Häll fyllningen i ett jämnt lager över nötbotten och sätt in i frysen tills den börjar stelna, ungefär 45-60 minuter.
Ta fram cirka 20 minuter innan servering.
Ãt och njut!



Igår hade jag, Johanna, Josephine, Klara och Mathilda brunch hemma hos mig. En buffé av hemlagade godsaker som lämnade oss mätta och så nöjda hela dagen.
Isfrappé pÃ¥ nötmjölk, rawbollar, bigarrÃ¥er, björnbärssylt…
Johanna hade gjort dessa grymma
Johanna och Josephine.
Den här superfina chiapuddingen med smak av kardemumma, mullbär, jordgubbar, frön och kokos hade Josephine gjort. Riktigt smaskig!
Sommartecken: Vattenmelon + passion!
Josephine hade även gjort den här färskpressade juicen gjord på ärtskott, äpple och jordgubb. Jag har aldrig testat att juica ärtskott men det var riktigt gott. Smakade sött och friskt på samma gång, dessutom är de sprängdfyllda med näring.
Här satt vi nÃ¥gra timmar… Det bästa med hemmabrunch är att man i lugn och ro kan sitta och plocka och småäta i flera timmar, perfekta söndagen.
Mathilda fÃ¥ngar mig in action, haha. ”Konsten att ta den perfekta blogg-bilden”.
De olika rawbollarna hade Josephine slängt ihop, min favorit var den vänstra med smak av hasselnöt! Såå goda!
Raw cheesecake gjort på avokado med smak av lime, citron och kiwi. Frisk och syrlig i smaken, perfekt till den söta nötiga botten.