Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

ANJA FORSNOR

Promenad som träning?

Snön har kommit till Stockholm. Väldigt lite snö förvisso, men ändå! Jag är ingen vinter-människa (jag vet, jag bor i fel land egentligen) men när marken är vit, himlen alldeles klarblå och solen strålar – ja, då tycker till och med jag att det känns helt okej. Min mamma är här på besök några dagar och i måndags tog vi en härlig promenad på Djurgården som visade upp sig från sin bästa sida.

Såhär sex veckor efter förlossningen består min träning än så länge av dagliga promenader och övningar i ”Mamma-mage appen”. Jag har börjat njuta av promenader på ett helt annat sätt nu. Tidigare har jag varit lite för rastlös för att bara promenera och har ofta föredragit att springa om jag ska ge mig ut. Så fall har jag varit tvungen att ta en promenad med en vän så att det samtidigt blir ett tillfälle att umgås. Men att bara gå ut och gå utan direkt mål eller plan har aldrig varit min grej.

Förrän nu! Nu älskar jag att bädda ner lillan i vagnen, sätta på en bra podcast i lurarna och ge mig ut en timme eller två. Man blir så klar i huvudet att den friska luften och det är ju så mycket mysigare att krypa ner i soffan när man varit ute en runda. Visst är det härligt att man kan ändra sig?

Hur känner ni? Är ni promenad-människor eller känner ni igen er i min beskrivning?

anja-forsnor djurgården-promenad

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Visst är det underbart att man kan ändra sig! Själv tyckte jag det var såå långtråkigt att gå promenader när jag var yngre och gjorde det verkligen bara ”för att få frisk luft” ibland. iPod och sen smartphones ändrade min uppfattning. Nu kan jag stoppa in en podcast i öronen och verkligen njuta av att gå en långpromenad, både för att röra på kroppen men också för att njuta av frisk luft. Man känner sig alltid så mycket fräschare efter en promenad, för att inte tala om på bättre humör. Nu händer det ofta att jag ”bara går en sväng till” för att få lyssna på nästa avsnitt i en podcast. Lycka till med promenaderna med den lilla.

    Julia 2015-12-17 08:29:30 http://Daysbyju.com
    Svara
    • Svar på Julias kommentar.

      Så underbart och skönt! Jag går också en extra runda när jag lyssnar på någon bra podd, det är bästa sällskapet 🙂

      Anja Forsnor 2016-01-04 23:22:24
      Svara
  • åh gud jag älskar promenader så himla mycket!! det är min *träning* det 🙂

    ISA 2015-12-16 19:59:31 http://isabyl.devote.se
    Svara
  • Jag älskar promenader! Har precis som du varit för rastlös tidigare för att verkligen njuta av det, framförallt när jag var yngre. Då var inte en promenad ”träning nog”. Idag uppskattar jag verkligen att ta ut mig ordentligt med en riktigt lång promenad. Känna både kropp och själ. Det blir liksom meditativt på samma gång, särskilt när man promenerar i fina miljöer. Gärna skog och mark <3 KRAM!

    Hanna Göransson 2015-12-16 18:06:58
    Svara
    • Svar på Hanna Göranssons kommentar.

      Jag känner så igen mig, det är något speciellt med promenader i skog och mark! Det kanske hör till vuxenpoäng det här med att njuta av promenader då? 😉 Stor kram!

      Anja Forsnor 2015-12-18 00:49:21
      Svara
  • jag tycker att allt beror på. promenader är definitivt en vinst för hälsan – och så kan det vara meditativt, vilket också ger hälsofördelar. är det en kuperad promenad eller en snabb promenad, ja då blir ju det mer träningslikt – om man ska räkna puls som någon form av måttstock för träning. men ska man det? för vad säger det om viss typ av yoga som träningsform? jag brukar räkna sådant som kräver ombyte till träningskläder som träning; vilket gör att vissa promenader blir definierade som träning (och yoga med) – medan andra promenader mest blir en vanlig hälsovinst, vilket inte ska underskattas det heller. 🙂

    Sara Rönne 2015-12-16 13:02:42
    Svara
    • Svar på Sara Rönnes kommentar.

      Så intressant tanke du tar upp det där med puls som måttstock för träning. Så tänkte jag väldigt mycket förr, att jag var tvungen att ta ut mig maximalt och få hög puls för att det skulle räknas som träning. Nu uppskattar jag träning på flera nivåer, yoga och promenader (inte pw) är lika mycket mental som fysisk träning oavsett vad pulsklockan säger. Men jag måste erkänna att jag nog promenerar lite fortare när jag är ombytt till träningskläder, nästan som jag måste svettas lite extra 😉

      Anja Forsnor 2015-12-18 00:52:42
      Svara
  • Ah promenader! Kan vara det som hjälpt mig mest de senaste åren för att inte brytas ned av all stress, krav, jobbiga saker jag bearbetar. Jag är bara 20 år gammal och har de senaste 2 åren blivit frälst i att vara ute och gå. Det får mig att varva ned, må bra och tänka på annat. 5 av 5poäng!

    amanda 2015-12-16 11:22:40
    Svara
    • Svar på amandas kommentar.

      Vad fantastiskt att en sådan ”enkel” grej som promenader, friskt luft och natur kan ha en sådan magisk effekt. Stor kram!

      Anja Forsnor 2015-12-18 00:50:06
      Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!