Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

ANJA FORSNOR

Hur går man ner i vikt?

anja forsnor

Följt din blogg ett tag nu och gillar den väldigt mycket! 🙂 Jag tränar några gånger i veckan, ganska tuff cirkelträning. Äter helt okej. Men vill så gärna gå ner ca 8 kilo, är inte överviktigt men absolut inte i närheten av undervikt. Kan du bara lägga ut dina tips på det? Man blir så stressad av allt från äta rent, till lchf, till träna si eller träna så. Har ingen lust att svälta eller hetsa, men att tappa några kilo…

Hej, vad roligt att du gillar bloggen! För det första skulle jag vilja att du frågar du frågar dig själv du vill gå ner just 8 kilo? Är det din egen bedömning för att uppnå en viss drömvikt eller av hälsoskäl? Det är bra att ha mål med sin träning men det kan lätt bli stressande ifall vi hakar upp oss enbart på fysiska mål eller sätter allt för höga krav på oss själv. Vi har alla hört den klassiska ”muskler väger mer än fett” och det är sant. Om du tränar tuff cirkelträning och bygger muskler kanske det är mer intressant att tappa i fettprocent än att fokusera på kilon? Många som vill gå ner i vikt tränar för mycket och äter för lite vilket gör att kroppen håller kvar vid allt fett eftersom den aldrig vet när den får i sig energi nästa gång. Om du tränar mycket är det viktigt att du äter tillräckligt av rätt mat och på regelbundna tider för att hålla ämnesomsättningen och förbränningen igång. Du skriver att du äter ”helt okej” och givetvis spelar det jättestor roll vad du stoppar i dig. Satsa på att äta så ren mat som möjligt som fisk, kyckling, kött, bönor, linser, bär, grönsaker, råris, quinoa, rotfrukter, bovete, frön etc. Då kommer du få i din massa vitaminer och näringsämnen och ge din kropp de bästa förutsättningarna varje dag. Fokusera på vad du ska äta mer av och undvik socker, snabba kolhydrater och alkohol. Jag förespråkar varken bantning, dieter eller att räkna kalorier så i den här bloggen kommer ni aldrig hitta några tips på att snabbt gå ner i vikt eller andra quickfixes. Du får inga långvariga och hållbara resultat av snabba kortsiktiga lösningar. Min filosofi handlar om en hälsosam livsstil där man gör medvetna och sunda val som gör kroppen gott. Om det känns svårt att komma igång eller man inte vet var man ska börja skulle jag rekommendera att man tar hjälp av en duktig PT eller kostrådgivare som kan ge en rätt verktyg för att komma igång. Lycka till!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Väldigt bra svar tycker jag 🙂

    Paula 2015-02-18 10:03:00 http://livehealthier.blogg.se
    Svara
  • Tack för ditt svar.. Du har ju alldeles rätt där, jag tror väl att det är ca 8 kg. Kanske är mer, kanske mindre. Jag äter väldigt bra, chiapudding till frukost. Omelett, eller kyckling/lax med grönsaker till lunch, och liknande till kvällsmat. Med något mellanmål där emellan. Tränar som sagt ganska mycket. Men när man kämpar och aldrig äter något onyttigt men reslutaten inte kommer, vågen visar ingen större skillnad men framför allt – ingen skillnad i hur kläderna sitter etc. Till slut blir allt man tänker på mat, har jag ätit för mycket eller för lite, sover 8 timmar per natt så det borde inte vara det. Ja du förstår säkert… Men tack igen för svaret och en otroligt inspirerande blogg!

    Lisa 2015-02-17 18:44:00
    Svara
  • Bra svar!
    Och TACK snälla för kommentar – så glad jag blev. 🙂
    Brödet har varit frukostbröd och lyxmellis (med nötsmör!) sedan brödbak. Toppen!

    Maja-Stina 2015-02-17 17:42:00 http://www.majastina.se/
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!