Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

ANJA FORSNOR

LÄSARFRÅGA: TRÄNING VID TVILLINGGRAVIDITET

Läsarfråga om graviditetsträning – läs hela inlägget här.

Hej, bör man tänka annorlunda när det gäller träning vid tvillinggraviditet? Jag har tränat 4-5 ggr/vecka innan graviditeten och nu (18 veckor in) har jag fått träningsförbud. Det enda jag ”fick” göra var cykling och promenader. Träning är väldigt viktigt för mig och jag vill under graviditeten gärna bibehålla min styrka med tex lättare vikter, gummiband etc. Vad är okej? Min barnmorska menade att det är så stor skillnad med tvillinggraviditet och när du väntar ett barn. Har försökt förgäves och leta info på nätet utan att lyckats.

Vad menar du kan vara okej? Vad är dina tips?

Tusen tack,
Varma hälsningar Charlotta

amelie-parchami-stockholm-pilates-center-gravid-traning-tvillingar

Svar från Amelie:

Hej Charlotta!

Grattis till tvillingar! Det låter som att du är träningsvan sedan innan graviditeten och har då säkert lite lättare att ”lyssna” på kroppen och avgöra vad som känns bra eller inte. Det är ett plus! Barnmorskor, enligt mig, är oftast inte experter på just träning, det har jag själv upplevt nu när jag är inne på min andra graviditet. Jag tycker det är bättre att försiktigt hålla igång lätt styrketräning för benen, sätet och överkroppen så som armar och bröstrygg. Det är områden som du verkligen kommer att behöva känna dig någorlunda stark i sen när du har fått din tvillingar och det är dags för ev amning och att bära runt på de små liven.

Är du en person som älskar att träna så förstår jag att det kan kännas riktigt tungt att inte få röra på sig.
Undvik: att bli ansträngd, få höjd puls, träna i värme, högintensiv träning, ligga på rygg för länge, hopp, springa och såklart olika typer av magövningar.

Om jag vore du så skulle jag träna lite lugnt med lättare vikter och gummiband, precis som du skrev. Jag skulle promenera så länge det inte känns för tungt och inga långa sträckor. Promenader när man blir tyngre ger också ett större tryck på bäckenbotten som förmodligen redan är lite ansträngd. Sen är det inte heller så skönt om du får foglossning. Cykling kan nog funka i kortare sträckor så länge du inte får ont eller värk i bäckenbotten. Har man foglossning kan cykling ibland kännas skönare än att promenera om man t ex ska ta sig någonstans.

Dock vill jag bara flika in att om tvillingarna har tillkommit via IVF så anses det ofta vara en ”skörare” graviditet och då kan det vara lite andra spelregler. Du skrev inget om detta så jag utgår från att det är en vanlig graviditet och att du är frisk. Hör gärna också med din barnmorska om det fanns någon annan anledning till att du har fått träningsförbud.

Stort lycka till!
Amelie

Läs mer om Amelie här! 

Foto: Marcus Tari

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • hej! jag undrar var dessa fina träningskläder kommer ifrån? tack mvh Elle

    elle 2016-08-29 22:10:16
    Svara
  • Alltså, hur bra är ni? Så stolt kompis!

    S 2016-05-04 09:39:03
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger