Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

ANJA FORSNOR

5 tips för en skön flygresa när du är gravid

Läsarfråga:

Hej Anja! Min fråga hör inte riktigt till ämnet men hoppas du har lust att svara ändå. Jag ska ha barn i september och skulle så gärna vilja åka på en utlandssemester här på försommaren. Vet att du själv reste till Grekland ungefär i mitten av din graviditet? Tycker du det var något problem med att flyga och så? Förstår att det såklart är individuellt hur man mår och att det finns riktlinjer om när man kan flyga och inte…ville bara höra lite hur du resonerade.

Hej Jenny! Jag hann faktiskt med några flygresor under min graviditet. Den första resan jag gjorde var en pressresa med Nike till London för en lanseringsfest. Det var väldigt tidigt i graviditeten och jag hade ännu inte berättat för någon. Själva flygresan gick bra, ja när jag kom ombord på planet efter att ha åkt tur och retur till Arlanda några gånger. Såhär skrev jag om min minst sagt kaosartade dag då. Snacka om gravidhjärna, haha! Åh, såhär i efterhand kan jag inte göra annat än att skratta åt det.

Flygresa nummer två gick till Turkiet för vår träningsresa. Detta var i slutet av april och jag var gravid omkring vecka 15-16. Under den här perioden var jag väldigt hungrig och kunde lätt bli illamående om jag inte fick något att äta snabbt. På vägen dit mellanlandade vi i Istanbul och inrikesflyget till Alanya var så varmt och illaluktande att jag nästan fick panik. På hemresan gick allt kanon!

anja-sandra-turkiet-alanya turkiet alanya

Om man tittar riktigt noga kan man se att magen började puta här, hihi.

I juni var jag lite mer än halvvägs i graviditeten och resan gick till New York. Flygresan var en dröm, jag åkte Norweigans dreamliner som jag tycker är helt underbart. Stort och rymligt, bra lyft och känns rent och fräscht! Trots åtta timmar uppe i luften gick allting galant, satt vid gången så jag kunde upp och röra på mig med jämna mellanrum. Väl i New York lyckades jag pricka in värmebölja med över 30 grader i skuggan varje dag. DET var en utmaning vill jag lova! Tur att vi svalkade oss med världens godaste glass.

anja desire new york

På temat värmebölja gick den fjärde och sista flygresan som gravid till Grekland i slutet av juli. Även här gick flygresan galant, jag körde stödstrumpor och massa vatten och upplevde inga problem på varken dit eller hemresan.

Men VÄRMEN när vi kom fram, herregud! 43 grader i skuggan är inget jag önskar någon gravid, det var nästan olidligt vissa stunder. Jag trodde på riktigt jag skulle svettas ihjäl! Det gick till och med så långt att jag beställde in isbitar på restaurangen en kväll som jag strök längs med mina armar, haha. AC på hotellet är ett måste! Och räkna med att fötterna svullnar så ta med ett par rymliga flip-flops.

anja gravid grekisk sallad anja gravid parga

Här trivdes jag som bäst, där havet kunde svalka mina svullna fötter…

Sammanfattningsvis har jag inte tyckt att det varit några problem med själva flygresan under graviditeten. Däremot skulle jag rekommendera, som du är inne på, att resa på försommaren när du dels inte är höggravid och det inte är fullt så varmt. Man är ju lite extra värmekänslig som gravid och för mig var det utan tvekan det jag tyckte var jobbigast.

Mina 5 bästa tips för skön flygresa när du är gravid:

1. Ha mjuka sköna kläder, gärna olika lager som du kan ta av och på utifrån hur varmt det är
2. Investera i ett par stödstrumpor (sommartid döljs dessa måttligt sexiga strumpor bäst under en långklänning)
3. Be om en plats vid gången så du kan gå runt i planet och röra på dig ofta
4. Bunkra upp med bra snacks, extra viktigt vid en lång flygning
5. Se till att dricka mycket vatten, lyften är så torr när man flyger vilket man är extra känslig mot som gravid

Ha en härlig resa och njut!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Hej Anja! Har ganska nyligen hittat din blogg och jag fullkomligt älskar den! Du verkar vara en sån underbar och harmonisk person.. Jag tycker det är så roligt att du delar med dig om tips och tankar som har med barn och graviditet att göra.. Jag har varit sjukskriven i något år för utmattnings syndrom pga att jag jobbade alldeles för mycket och hade orimliga krav på mig själv i alla delar av livet. Jag jobbar nu 50% och har lärt mig så otroligt mycket om min kropp och har blivit en så mycket bättre version av mig själv.

    Jag och min sambo har en enorm barnlängtan och har de ”praktiska” sakerna klara som ekonomi, mycket stöd från familj om vi vill ha det och bra boende m.m. Det som gör mig rädd är om min kropp inte är redo än.. har du några tankar eller riktlinjer om hur fysiskt och psykiskt starkt man behöver vara innan man börjar försöka skaffa ett barn?

    Stor kram Sara

    Sara 2016-02-08 13:31:49
    Svara
    • Svar på Saras kommentar.

      Hej Sara! Välkommen hit, så glad jag är att du hittat till min blogg. Jag hoppas du stannar och kommer att trivas här! Vilken resa du går igenom, tack för att du delar med dig. Låter som du är på god väg tillbaka och förhoppningsvis kan ta med dig något positivt ur hela upplevelsen. Heja dig! Du ställer en väldigt intressant och viktig fråga och jag önskar verkligen att jag kunde ge dig ett bra svar. Efter att själv ha gått igenom en graviditet har jag en enorm respekt för kvinnokroppen och är så imponerad över vilka fantastiska saker man tar sig igenom, både fysiskt och psykiskt. Men alla graviditeter är unika och påverkar alla kvinnor helt olika, både mentalt och kroppsligt. Det är så mycket hormoner som flödar och vissa blir gladare och mer harmoniska medan andra reagerar tvärtom. Personligen hade jag turen att ha en väldigt bra graviditet, förlossning och den första tiden med en liten bebis har varit bättre än jag föreställt mig. Jag var på en väldigt bra plats i livet när jag blev gravid men visst är ovissheten alltid lite skrämmande när man inte vet vad man har att vänta sig.

      Utan att vara expert på området så är mitt tips att försöka gå in med en positiv och lugn inställning. Lita på att din kropp orkar och finns där för dig när du behöver det som mest. Fia skrev om just detta i sin blogg för ett tag sedan och fick en enorm respons i kommentarsfältet, kanske kan detta vara till hjälp för dig? http://ptfia.metromode.se/2015/10/06/min-storsta-radsla/

      Stor kram!

      Anja Forsnor 2016-02-09 00:02:26
      Svara
  • Blev just kär i skorna du har på bilden då ni äter glass. Vart kommer dessa ifrån och om de är köpta för länge sedan, vet du vart man skulle kunna hitta snarlika?
    Tack för en glädjespridande och sund blogg, du är grym på det du gör!
    Ha det gott,
    A

    Amanda 2016-02-07 22:35:36
    Svara
    • Svar på Amandas kommentar.

      Tack snälla för en glädjespridande kommentar, så glad jag blir! Skorna är ett gammalt rea-fynd från Zara som fått hänga med. Vet att ATP Atelier har liknande som är superfina (men lite dyrare). Kram!

      Anja Forsnor 2016-02-07 23:23:52
      Svara
  • Hej Anja, gravidhjärna som jag har hade jag helt glömt bort under vilket inlägg jag lömnat min tidigare kommentar… Men såg nu ditt gulliga svar. Tack!

    Josefin 2016-02-07 15:13:52
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
34 kvadrat
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger