Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

ANJA FORSNOR

Söndagsbrunch med chiapudding, sommarbär, gröna drycker och raw cheesecake

brunchIgår hade jag, Johanna, Josephine, Klara och Mathilda brunch hemma hos mig. En buffé av hemlagade godsaker som lämnade oss mätta och så nöjda hela dagen.

bild2

bild1Isfrappé på nötmjölk, rawbollar, bigarråer, björnbärssylt…

bild 2Johanna hade gjort dessa grymma bananscones med russin som var så saftiga och goda. Älskar bananscones!

bild 1Johanna och Josephine.

chiaDen här superfina chiapuddingen med smak av kardemumma, mullbär, jordgubbar, frön och kokos hade Josephine gjort. Riktigt smaskig!

bild 5 (59)Sommartecken: Vattenmelon + passion!

bild 4 (83)Josephine hade även gjort den här färskpressade juicen gjord på ärtskott, äpple och jordgubb. Jag har aldrig testat att juica ärtskott men det var riktigt gott. Smakade sött och friskt på samma gång, dessutom är de sprängdfyllda med näring.

Skärmavbild 2014-06-29 kl. 23.24.05Här satt vi några timmar… Det bästa med hemmabrunch är att man i lugn och ro kan sitta och plocka och småäta i flera timmar, perfekta söndagen.

bild 3 (100)

Skärmavbild 2014-06-29 kl. 23.24.16Mathilda fångar mig in action, haha. ”Konsten att ta den perfekta blogg-bilden”.

kiwiJag hade gjort dessa mini-cheesecakes i lagom portionsstorlek. Recept kommer i dagarna

raw bollarDe olika rawbollarna hade Josephine slängt ihop, min favorit var den vänstra med smak av hasselnöt! Såå goda!

bild 4 (84)Raw cheesecake gjort på cashewnöt med smak av kokos, citron och passion.

bild 5 (60)Raw cheesecake gjort på avokado med smak av lime, citron och kiwi. Frisk och syrlig i smaken, perfekt till den söta nötiga botten.

✔ Hela brunchen var vegetarisk (skulle varit helt vegansk om det inte vore för de kokta äggen) och innehåll varken gluten, laktos, mejeriprodukter eller raffinerat socker.

Fyll din tallrik med grönt – här är de 10 nyttigaste grönsakerna

bild (24)Bild från grönsaksmarknad på Portobello Road i London.

10 NYTTIGASTE GRÖNSAKERNA
Fyll din tallrik med massa grönt! Det finns en anledning till att jag äter spenat och gröna bladgrönsaker både till frukost, lunch och middag. Det minskar sötsug, ger en bra mättnad och innehåller massa bra näringsämnen som boostar kroppen. Här har du listan över de 10 nyttigaste grönsakerna (enligt Livsmedelsverket) – ser ni den röda (rättare sagt gröna) tråden?

1. Bladgrönsaker som spenat, mangold och machésallat
Massor av A-, C, och K-vitaminer, folat (vitamin B9, viktigt för cellernas ämnesomsättning, brist på folat kan leda till blodbrist) samt kalium, järn och magnesium. I toppklass när det gäller allt utom fibrer.

2. Gröna bönor/haricots verts
Massor av K-vitamin behövs för uppbyggnaden av skelettet och även bra för huden. Ger också C-vitamin, folat samt kalium och magnesium. Mer fibrer än bladgrönsakerna som kommer på första plats.

3. Broccoli
Gott om folat, C- och K-vitamin. Starkt grön färg innebär ofta mycket K-vitamin. Medelbra när det gäller järn.

4. Gröna ärter och sockerärtor
Rika på C-vitamin och magnesium (bra för skelettet, musklerna, tänderna och vårt immunförsvar), goda halter av många andra näringsämnen.

5. Avokado
Ger framför allt fibrer och kalium, dessutom folat. Bra om man vill ha en lite matigare och mättande grönsak. Perfekt att ha i smoothien!

6. Små vita bönor
Ger fibrer, mineraler och folat. Ingen C-vitamin. Mycket protein, bra för vegetarianer. Små vita bönor har mer järn och fibrer än stora.

7. Purjolök
Höga halter av många näringsämnen, bland annat K- och C-vitamin.

8. Blomkål
Mycket högt innehåll av C-vitamin, som förbättrar upptagningen av järn.

9. Linser
Ger fibrer, järn och magnesium. Röda och gröna är lika bra.

10. Kikärter
Ger fibrer, folat, magnesium och järn.

Källa: Livsmedelsverket

För varma sommardagar – raw mangosorbet på naturliga ingredienser

mangosorbet1

mangosorbet

Att jag älskar glass är ju ingen nyhet direkt. Jag vill helst äta det varje dag, speciellt såhär på sommaren, men vill gärna undvika allt socker och grädde som glass innehåller. Därför är mitt bästa tips att mixa frusna bär eller frukt!

Precis som bananglassen jag gjorde förra veckan slänge jag ihop en mangosorbet för några dagar sedan som blev helt magiskt god! Jag mixade bara frusen mango med några bitar frusen banan och serverade några rostade kokosflarn. Slängde ner lite riven kokos i glassen också (ja, jag har seriöst en obotlig besatthet av kokos som jag snart måste ta itu med). Bättre än vilken köpe-glass som helst och med enbart naturliga ingredienser!

✔ Fri från mejeriprodukter, laktos, gluten, socker och tillsatser.

Visst innehåller frukt, och framförallt mango, en hel del fruktsocker så personligen äter jag inte en skål varje kväll men det är ett perfekt alternativ att stilla sitt sötsug med någon gång då och då. Kan till och med fungera som lyxfrukost med lite färska bär och krossade nötter! Men åter till just mango som faktiskt innehåller en hel del fina egenskaper, så jag och Maria kommer garanterat fortsätta våra mangocravings med gott samvete.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Fanny Ekstrand
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sanne Alexandra
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Man
Viktor Frisk
Man
Marcus Schuterman